۱۳۸۵ بهمن ۴, چهارشنبه

آقای رئیس جمهور و مبحث شیرین تورم درایران

دریک برنامه تلویزیونی آقای رئیس جمهور حرفهای جالبی زده اند: بخش هائی را در اینجا بخوانید. ولی حرفهای جالب ایشان در باره تورم.
«ما سه نوع گراني داريم. يك گراني ناشي از ساختار اقتصادي كشور است كه از گذشته نيز وجود داشته و يك تورم طبيعي بوده و ما سعي داشته‌ايم آن را كاهش دهيم و كنترل كنيم. احمدي‌نژاد گفت: در سال ‌٨٣ نرخ تورم براي ‌٣١٠ قلم كالاي مصرف خانوار ‌٤ / ‌١٥ درصد بوده كه اين رقم به مرور ‌٤ / ‌١٢ درصد شد و در آذرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ‌٩ / ‌١١ شد. اين آماري است كه بانك مركزي بر اساس ‌٣١٠ كالاي مصرف خانوار با فرمول‌هاي خاصي اعلام كرده است. وي گفت: اين تورم ناشي از ساختار اقتصادي كشور است و تا زماني كه به درآمد نفتي متكي باشيم اتفاق مي‌افتد.
رييس‌جمهور افزود: تورم دومي به نام تورم القايي داريم، به اين صورت كه فضايي ساخته و اخباري منتشر مي‌شود كه فلان چيز در حال گران‌شدن است، چنان‌كه افرادي كه آن كالا را در اختيار دارند مي‌گويند بهتر است كالايمان را نگه داريم و بعد بفروشيم و يا اين كه قيمت آن را خود به خود افزايش مي‌دهند و خب مي‌بينيد اين يك نوع تورم رواني و القايي است. احمدي‌نژاد هم‌چنين گفت: در اين راستا برخي از روزنامه‌ها هم تيترهايي مي‌زنند و خبرهايي منتشر مي‌كنند كه از اساس غلط است. وي نوع ديگر تورم را كاذب خواند. »
الحمدالله که مشکل تورم هم حل شد. یک بخش اش که « تا زماني كه به درآمد نفتي متكي باشيم اتفاق مي‌افتد» و درواقع ارثیه دولت های قبلی است و بعید نیست که دولت رضا شاه هم در آن نقش داشته باشد! و راه حل اش هم لابد این است که نفت ایران تمام بشود. وقتی نفت تمام شد و اقتصاد از این وابستگی نجات پیدا کرد، این مشکل هم رفع می شود. بخش دوم هم که القائی و روانی است و اگر جلوی ساخته شدن آن فضا و پخش شدن آن « اخبار» را بگیریم، این هم حل می شود.
بخش سوم هم از بیخ و بن کاذب است. وقتی تتمه روزنامه ها را بستیم، دیگر این خبرهائی که از اساس غلط است هم منتشر نمی شوند.
هی من به این روزبه و حامد و دیگر دوستان می گویم، بابا، تورم درایران دلایل خاص خودش را دارد. نه به رشد نقدینگی مربوط است و نه به هزینه های بی حساب و کتاب دولت و نه به تنبلی بخش تولیدی دراقتصاد ایران، نه به رانت جوئی بخش دولتی و خصوصی ما، حالا هی شما به من بگین.... پیرمرد بشین و کتاب های تازه اقتصادکلان بخوون....
شما را بخدا، از این بهتر می توان مشکل تورم را حل کرد؟

0 نظر: