۱۳۸۵ اسفند ۱۰, پنجشنبه

هزینه مرگ و میرناشی از تصادفات رانندگی درایران!

دراینجا خوانده ام که در ده ماه گذشته 24 هزار نفر درایران در تصادفات رانندگی کشته شده اند. که این رقم می شود به طور متوسط روزی 80 نفر، یا هفته ای 560 نفر که از تعداد مسافران یک جامبو جت بیشتر است. اگر هفته ای یک جامبو جت با 560 مسافر سقوط کند و همه مسافرانش هم از بین بروند، همه به این نتیجه می رسند که کار از یک جائی خراب است و باید برای رفع این مشکل، دست به کار شد. ولی چرا در برخورد در مرگ ومیر ناشی از تصادفات رانندگی کاری نمی کنیم! چرا ازبررسی این مرگ ها ، آنهم به این میزان، غفلت می کنیم. آماری از ترکیب سنی شان ندارم ولی دورادور می دانم که اغلب شان جوان اند. حالا فرض کنید که 50 درصد شان جوان باشند- مثلا 25 ساله که ارزش تولید شان هم در سال مثلا باشد معادل 6 میلیون تومان- یعنی ماهی 500 هزارتومان، همین طور سردستی می دانید هزینه اقتصادی- دیگر هزینه ها ، غم ورنج از دست رفتن یک عزیز و هزار و یک مصیبت جانبی دیگر به کنار- این همه مرگ و میر سالانه چقدر است؟
میزان این هزینه سالانه می شود رقمی معادل 86.400.000.000 تومان و اگر این از دست رفتگان تا سن 60 سالی با همین بازدهی کار کنند- که فرضی غیر واقعی است- کل هزینه از دست رفتن این تعداد آدم می شود 3.024.000.000.000 تومان که حتی به قیمت دلار دربازارامروز تهران نزدیک به 3.5 میلیارد دلار می شود. و اگر روی دیگر هزینه ها ومصائب هم معادل پولی بگذاریم بی تردید کل هزینه به دهها میلیارددلار می رسد. تازه یادتان نرود که ما سالی بطور متوسط 28800 نفر را از دست می دهیم و اگر مثلا یک دوره 10 ساله- نه بیشتر را- در نظر بگیرم، حتی همان هزینه اقتصادی مستقیم هم می شود چیزی حدود 40 تا 50 میلیارددلار و کل هزینه هم سر به صدها میلیارد دلار خواهد زد.
چرا برای تخفیف این مرگ ومیرها کاری نمی کنیم؟

0 نظر: