۱۳۸۵ اسفند ۲۲, سه‌شنبه

وزیررفاه و مقوله فقر درایران

نشسته بودم و به قول معروف داشتم نان و ماست خودم را می خوردم. گفتم کمی وب گردی بکنم و بعد بروم بخوابم که فردا روز پرکاری خواهم داشت. دیدم وزير رفاه و تامين اجتماعي می گوید که «بر اساس معيارهاي جهاني، در سال جاري هيچ کس در ايران زير خط فقر قرار نداشت». اول گفتم به به! جانم جان! بعد، مثل این که از خواب پریده باشم فکر کردم که وزیردارد با خبرنگاران شوخی می کند بعد دیدم نه، ازاین خبرها نیست. ادعای شان براین مبناست که «بر اساس مصوبات جهاني، اگر کسي روزي يک دلار درآمد داشته باشد زير خط فقر نخواهد بود» و چون به گفته ایشان، کسی درایران نیست که این میزان حقوق داشته باشد، پس، حرف ایشان هم درست است. به این حساب، این آقای مصری اولا باید یقه دولت فخیمه را بگیرد که به جای این که مثل بانک جهانی خط فقر را درایران رقمی معادل 28000 تومان در ماه بداند آن را 250 هزارتومان تعیین کرده است. بیهوده نیست که بعضی ها دلشان را خوش کرده اند که آقای احمدی نژاد « چپ» است. اگر « چپ» نبود، که از این کارها می کرد! آخ که امان از دست این چپ ها!
برای این که ازقدرت خرید 28000 تومانی که آقای وزیر به دنبال بانک جهانی آن را معیارخط فقر درجهان می داند آگاه بشوید بد نیست به این گزارش خواندنی سری بزنید.
چون یکی از سایت ها ازموضع گیری « صادقانه ، واقع‌گرايانه و متواضعانه» دو تن ا زوزیران به وجد آمده است، فکر کردم که من هم به وجد بیایم و برای درک « صداقت» این آقای وزیر به وب گردی ام ادامه بدهم.
البته که خیلی خوب است که به قول آقای وزیر هیچ ایرانی زیر خط فقر مطلق زندگی نمی کند ولی نمی دانم که در اینجا حرف حسابشان چیست که ادعا می کنند که «‌به دلیل فقر مدیریت در ایران 75 درصد مردم زیر خط فقر زندگی می‌كنند و بیش از 15 میلیون نفر درآمدی كمتر از یك دلار در روز دارند». یعنی آقای وزیر خبر ندارد یا این که از آن دنیا کی خبر دارد! فعلا یک چیزی می گوئیم تا بعد. درضمن رئیس انجمن مددکاران ایران هم اعلام می کند« با توجه به اينكه دولت خط فقر را 250 هزار تومان تعيين كرده، 100 درصد كارمندان دولت زيرخط فقر زندگي مي‌‏كنند». این که خیلی بد است که 100 درصد کارمندان دولت زیر خط فقر باشند ولی خوب، حساب دو دو تا چهارتاست و صحبت هم این جا از عدد ورقم است. البته برای این که رئیس انجمن مددکاران خیلی احساس غریبی نکند، فرماندار مشهد هم اعلام می کند که « 16 درصد جمعيت شهري و 44 درصد جمعيت روستايي استان خراسان رضوي زير خط فقر مطلق زندگي مي‌كنند». سایت آفتاب هم آب پاکی را می ریزد روی دست آقای وزیرچون در این باره نوشته بود،« این یک واقعیت است که بسیاری از مردم کشورمان زیر خط فقر زندگی می کنند ولی هنوز مشخص نیست خط فقر چقدر است و چه کسانی در زیر این خط قرار دارند؟». داشتم نگران می شدم، البته نمی دانم « بسیاری» یعنی چه میزان ولی از همه هراس آورتراین ادعای رييس شوراي عالي نظام پزشكي, است که اعلام كرد: براساس آمارهاي گزارش شده 98 درصد پزشكان زير خط فقر زندگي مي‌‏كنند.«كامبيز روشن روان» که مديرعامل خانه موسيقي است برای این که از قافله عقب نماند، می گوید، :« دستمزد اكثر نوازندگان اركستر سمفونيك تهران زير خط فقري است كه دولت تعيين كرده است». و اما وضع، نیروهای مسلح ما چگونه است! بعضی از سرداران خبر داریم که به خیلی جاها رسیده اندولی دیگران چی!
سردار دقيقي سرپرست سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح می گوید که «با اشاره به اين كه 200 هزار بازنشسته نيروهاي مسلح يعني 50 درصد بازنشستگان حداقل حقوق يعني 140 هزار تومان ماهانه دريافت مي‌كنند، با در نظر گرفتن 250 هزار تومان سقف حقوق به عنوان خط فقر ، 350 هزار نفر يعني بيش از 73 درصد بازنشسته‌هاي نيروهاي مسلح زير خط فقر قرار دارند». علاوه بربازنشستگان نیروهای مسلح، این را هم می دانیم که دستياران دانشگاه شهيد بهشتي ،هنوز از خط فقر نگذشته اند. دستیاران مجرد با این که حقوق شان 125% افزایش یافته است، ماهی 180 هزارتومان حقوق می گیرند و انترن ها هم با افزایش 100% حقوق، حقوقشان به 80 و 120 هزارتومان رسیده است.
این اخبار را کم داشتیم که یونسکو هم اعلام کرد 7درصد از مردم ایران با در آمد کمتر از 2 دلار در روز ،در فقر مطلق زندگی می کنند. برمبنای جمعیت ایران که 70 میلیون نفر است، می شود گفت که « بیش از 5 میلیون ایرانی در فقر مطلق به سر می برند».
پس به این حساب، لطفا برگردید وادعای آقای مصری را دوباره بخوانید تا به راه راست هدایت بشوید....
التماس دعا از دوستان نکته سنج: منظورم از کارمندان دولت طبیعتا کارمندان دون پایه دولتی هستند و نه « رانت خواران» عمده که نه فقط حقوق های « چند میلیونی» می گیرند بلکه « مداخل» دهها و ای بسا صدها میلیونی دارند. و از آن مهم تر، صحبت من بر سر گستردگی فقر درایران است و نه علت آن.

0 نظر: