۱۳۸۶ اردیبهشت ۱۰, دوشنبه

منطق اقتصادی صدور سیب از ایران؟

دراینجا خواندم که «در اين ايام سيب دو رنگ (وارداتي) و سيب سبز فرانسوي (گراني اسميت) با قيمت‌هاي 1100 و 950 تومان در هر كيلوگرم به فروش مي‌رسد»
و بعد در اینجا خواندم که «در سال گذشته 117 هزار و 967 تن سیب درختی به ارزش 47 میلیون و 294 هزار دلار، » از ایران صادر شده است. دیدم ارزش دلار در بازارتهران هم 930 تومان است. ضرب و تقسیم کردم و دیدم برای هر کیلو سیبی که صادر می کنیم چیزی حدود 370 تومان درآمد داریم و بعد مصرف کننده ایرانی برای سیب های وارداتی هم بین 1100 تا 950 تومان می پردازد!
از دوستان اقتصاد خوانده سئوالی دارم: که وقتی قیمت ها دربازارهای داخلی حدودا سه برابر درآمد صادرکنندگان از صدور سیب است، منطق اقتصادی صادرات سیب از ایران در چیست؟
اگرزیادی « تقاضا» باعث بالارفتن قیمت دربازارها می شود چرا سیب تولید داخل را صادر می کنیم! و اگرزیادی « عرضه» باعث ارزانی نسبی سیب های صادراتی است، پس چرا سیب وارد می کنیم؟
از بازارهای دیگر خبر ندارم ولی دربازارهای لندن، سیب های ایرانی که من دیده ام اگرمرغوب ترین سیب های موجود دربازار نباشند بی گمان بابهترین ها برابری می کنند. این را گفتم تا دوستان با اشاره به « کیفیت» آدرس غلط ندهند.....

0 نظر: