۱۳۸۶ اردیبهشت ۱۲, چهارشنبه

مبحث شیرین « خط فقر» در ایران!

کارخانه های چای شمال در معرض تعطیلی هستند. البته وقتی خود متن را می خوانید مشاهده می کنید که این کارخانه های تعطیل شده اند.
دراین جا هم می خوانیم که براساس تحقیقات انجام شده 30 درصد افراد جامعه فقیر هستند و پیش بینی می شود با افزایش نرخ تورم و عدم افزایش دستمزدها روز به روز تعداد افراد زیرخط فقر نیز بیشتر شود. در این گزارش هم چنین آمده است که «عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس خط فقر را 250 هزار تومان دانست»
دراینجا می خوانیم که «یک ششم بیماریها ناشی از سوء تغذیه است». بعلاوه، «افرادی که ماهانه کمتر از 300 هزار تومان حقوق دریافت می کنند زیرخط فقر هستند.»
نماینده مجلس هم می گوید که «براساس برآوردهای انجام شده درحال حاضر 12 میلیون نفر در جامعه زیر خط فقر زندگی می کنند و 2 میلیون نفر نیز زیر خط فقر خشن هستند». درهمین گزارش می خوانیم که تعداد کسانی که زیر خط فقر زندگی می کنند در یک سال گذشته 13% افزایش یافته است. این خبر ناخوش را می خوانیم که «وزارت رفاه خط فقر را درآمد کمتر از 400 هزار تومان اعلام کرده است. بنابراین با توجه به این امر وهمچنین عدم افزایش مستمری مددجویان و نرخ سالانه تورم پیش بینی می شود تعداد افراد زیر خط فقر بسیار بیشتر از آمارهای موجود باشد».
وکیل دیگری در مجلس می گوید که «دو میلیون نفر از مردم جامعه توانایی تامین نیازهای اولیه خود را ندارند و زیرخط فقر مطلق هستند ، ...... علاوه بر این افراد ، جمعیت 3 میلیون نفری کارمند و همچنین 12 میلیون نفری افراد تهیدست جامعه نیز در آستانه سقوط از خط فقر قرار دارند». همین طور سردستی، این می شود 17 میلیون نفرکه حدودا می شود 24 درصد کل جمعیت! به نظر این وکیل«سازمان مدیریت و برنامه ریزی آمار بیکاری را 12 درصد اعلام کرده است در حالیکه این آمار در استانهای مختلف متفاوت است وبه 20 درصد نیز می رسد.»
درکنار این اخبار البته نظر وزیر رفاه را هم داریم که خط فقر را درایران کمتر از 30000تومان می داند ( یک دلار درروز) و معتقد است که هیچ کس درایران زیر خط فقر مطلق نداریم. با این همه، بد نیست این خبر را هم بخوانیم که مسئول بخش ایران در بانک جهانی که در ایران به سر می برد «روز سه‌شنبهء گذشته در جلسه‌اي در وزارت اقتصاد ضمن ارايهء مدل بانك جهاني دربارهء اقتصاد ايران خواستار افزايش قيمت بنزين در ايران تا سطح قيمت‌هاي جهاني (هر ليتر حدود يك تا دو دلار) شده است». این هم اگر اجرائی بشود، معلوم نیست بر سر نرخ تورم و در پی آمد آن تعداد کسانی که زیر خط فقر زندگی می کنند چه خواهد آمد. خوبی اش البته این است که آقای الهام را هم داریم که در صورت لزوم از بیخ و بن منکر همه چیز می شود و ترانه قدیمی « شتر دیدی ندیدی» را می خواند.
البته فکر نکنید که درهمه حوزه ها وضع به همین خرابی است. درگذشته به مواردی که در جهان به مدال طلا رسیده بودیم اشاره کرده بودم . اکنون نیز این هم خبر غیر اقتصادی که خواندنش جالب است، «رييس كل دادگستري استان تهران گفت: «متاسفانه ما جزو 10 كشور اول جهان از حيث تعداد زندانيان هستيم و اين امر يك سرشكستگي بزرگ براي ما محسوب شده و زندان‌هاي ما ظرفيت اين تعداد زنداني را ندارد»
فکرکردید بیخود می گویند، خواهر روسری ات رفته کنار....بکش جلو. جوون باز که تو به موهات جل زدی که...آخه اینم شد تی شرت که پوشیدی...!
وازهمه مهم تر:
« انرژی هسته ای حق مسلم ماست»!

0 نظر: