۱۳۸۶ آبان ۱۹, شنبه

زنده باد هندوانه!

معاون وزیر بازرگانی در یک اقدام انقلابی از یافتن بهترین و موثرترین شیوه مقابله با تورم درایران خبرداد که در عنوان این خبر- « مردم میوه نوبرانه نخرند» منعکس شده است. البته بگویم و بگذرم که ظاهرا روی شان نشده است که علنا و رسما بگویند که بهترین سیاست این است که مردم نه فقط میوه نوبرانه که اصلا میوه نخرند، گوشت هم نخرند، تخم مرغ را هم که باعث می شود کلسترول شان برود بالا بهتر است نخرند. آقا جان، مگر مرض داری! خوب نخر دیگه.... وقتی نخری، قیمت ها هم سقوط می کند و پدر تورم را در می آوریم. مگر زمان انوشیروان عادل در ایران این همه تنوع میوه داشتیم که حالا داشته باشیم! حرف مرا باور نکنید خودتان بخوانید. هرچه در «» آمده را از اصل خبر آورده ام.« معاون وزیر بازرگانی با تاکید بر اینکه مردم از خرید میوه نوبرانه خودداری کنند، گفت: در تمام دنیا میوه نوبرانه گران است و این توقع بی جایی است که در ایران مردم انتظار داشته باشند میوه نوبرانه را با قیمت پایین از بازار دریافت کرده یا با قیمتی مناسب نظیر فصل تابستان خریداری کنند»
بروی چشم آقای معاون، از خرید میوه های نوبرانه جدا خودداری می کنیم. ولی این یکی را دیگر چیکار کنیم که « در حال حاضر میوه های تابستانی نظیر هلو و شلیل و دیگر اقلام تقریبا از بازار جمع آوری شده و از سوی دیگر میوه های زمستانی نظیر نارنگی و پرتغال هنوز به اندازه کافی در بازار وجود ندارند». میوه های غیر نوبرانه هم که جمع آوری شده اند و در بازار(ع) وجود ندارند. در موردمیوه های زمستانی هم که دچار کمبود هستیم . خوب این هم بالای سرما ولی کیوی و خیارچی! حالا بماند که نمی دانم از کی تا بحال « خیار» هم جزو میوه ها شده است ولی دراین جا هم« علاوه بر گران بودن قیمت انواع میوه، آینده بازار محصولاتی نظیر کیوی و خیار گلخانه ای که در مواردی به دلیل تولید کمتر از سال های گذشته با کمبود عرضه روبرو است». ای بخشکی شانس! خواستیم یک شکم سیر خیار گلخانه ای- احتمالا یعنی بی مزه که لابد باید آن قدر نمک به آن بزنی که جگرت را منفحر می کند و فشار خونت را می کند 1000 روی 850- بخوریم که این هم به جهنم، مثل این که نیست و کم است ، خوب، نمی خوریم. مگر زمان شاه عباس صفوی کیوی داشتیم که حالا داشته باشیم! ولی راستی تا می توانید از خوردن هندوانه غفلت نکنید. پس زنده باد هندوانه که« هنوز پرچم میوه های ارزان را در بازار برافراشته نگاه داشته است»
هنوز به « اونه» هنداونه در شعار « زنده باد هنداونه» نرسیده بودم که دیدم آقای وزیر می فرمایند « میوه هایی نظیر پرتغال، هندوانه و خیار قطعا تا چند هفته آینده از سوی برخی دلالان و واسطه ها مشمول ذخیره سازی برای شب یلدا خواهد بود و احتمال کمبود آن در بازار وجود خواهد داشت که انتظار می رود مسئولان برای این امر تدابیر ویژه ای را اتخاذ کنند
این جا دیگر دارم گیج می شوم. منظور معاون وزیر بازرگانی از « مسئولان» این تدابیرویژه در این جا کیست!
نمی دانم چرا دوست دارم زیر لب زمزمه کنم:
می خورکه شیخ و حافظ و مفتی و محتسب
چون نیک بنگری همه تزویر می کنند....

0 نظر: