۱۳۸۷ مهر ۲۱, یکشنبه

نقدی کردن یارانه ها و دوسه نکته کم اهمیت!

آقای رئیس جمهور می گوید که «طبق بررسي اوليه ما به ‌٥٣ تا ‌٥٤ ميليون نفر يارانه اختصاص داده مي‌شود،» و بعد ادامه داد که «حدود تقريبي يارانه‌ها از نزديك به ‌٥٠ تا ‌٧٠ هزار تومان براي هر نفر است.»
سه نکته: اگر توجه داشته باشید که 63 میلیون نفر درطرح جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوارشرکت کرده اند، درصد کسانی که وضع شان طوری است که باید به آنها « یارانه نقدی» داد، می شود، بین 84 تا 86درصد. جا دارد به آقای احمدی نژاد به خاطر این دستاورد بزرگ « تبریک» و به ملت عزیر ایران هم به خاطر این مصیبت تسلیت عرض بکنم.
واما نکته دوم، همین طور سردستی حساب کردم هزینه این طرح می شود، سالی 38.520.000.000.000 تومان. این را هم می دانیم که دولت سالی 30هزار میلیاردتومان کسری بودجه دارد. بعید می دانم که همه این کسری به خاطر، یارانه ها باشد، حتی اگر فرض کنیم که تنها نیمی از آن به خاطر پرداخت یارانه هاست که پس از حذف یارانه ها دیگر مورد نخواهد داشت ولی هنوزنیمی دیگر به واقع کسری بین هزینه های دیگر و درآمدهای دولت است، یعنی نیاز مالی دولت می شود سالی 53.5 هزار میلیاردتومان که براساس نرخ ارز در بازارامروز تهران، می شود سالی 54 میلیارددلار. اگرچه نمی دانم رقم واقعی درآمدهای ایران از نفت چه میزان است ولی می دانم که سالی نزدیک به 50 میلیارددلار هم کسری تراز پرداختها داریم که اگر این گمان من راست باشد، نیازهای مالی دولت فقط برای همین دو فقره می شود سالی حدودا 100 میلیارد دلار. با کاهش بهای قیمت، دلارهای نفتی که مراد نمی دهد. بازارهای مالی جهانی هم که این روزها دست کسی نیستند، آقای رئیس جمهور، ممکن است برای مردم روشن بفرمائید که از کدام منبع قرار است این طرحها را اجرا و تامین مالی بفرمائید؟
پ.ن. آقای رئیس جمهور هم چنین فرمودند که چک کرده ایم و 99.34 درصد مردم در این فرمها درباره وضعیت اقتصادی خود راست گفته اند. خدمت مردم ایران جسارت نمی کنم ولی یادم هست درقدیم که درکشورهائی که حکومت های مستبد داشتند و انتخابات برگزارمی کردند و نزدیک به 100 درصد مردم هم به دیکتاتورحاکم رای می دادند دوست خدا بیامرزما که از ما چند سالی بزرگتر بود و دنیا دیده بود می گفت تردید نکنید که دروغ می گویند. حالا من هم فکر نمی کنم که مردم دروغ می گویند ولی یکی دارد دروغ میگوید!

0 نظر: