۱۳۸۸ شهریور ۲۱, شنبه

خصوصی سازی « ایرانی»!

ابتدا این خبرراازاینجا بخوانید: «بزودي بزرگترين معامله بورس ايران باواگذاري 50 درصد به علاوه يك سهم مخابرات معادل 22 ميليارد و 936 ميليون و 827 هزار و 837 سهم با قيمت هر سهم 3400 ريال و ارزش كل حدود 79 هزار ميليارد ريال ،براي فروش عرضه خواهد شد»
متقاضیانی که خواهان خرید اقساطی سهام هستند حداقل 20درصد ثمن معامله را به صورت نقد و بقیه را با احتساب سود فروش اقساطی باید درمدت 8 سال بپردازند. اگر کمی ضرب و تقسیم کنیم یعنی، متقاضی باید،
15800 ملیاردریال نقد درابتدا بپردازد وبعد برای 8 سال آینده هم- بدون محاسبه سود فروش اقساطی- باید تقریبا ماهی 660 میلیاردریال قسط بپردازند.

متقاضیان خرید:

1- « کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین» متشکل از 3 شرکت:
-شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران
درسال 1386 به صورت شرکت سهامی خاص به ثبت رسیده است و 100% متعلق به « گروه توسعه اقتصادی تدبیر» می باشد. سرمایه ثبتی شرکت مبلغ 10 میلیاردریال است.
-شرکت توسعه اعتماد
این شرکت درسال 1383 تاسیس شده و سرمایه ثبتی شرکت هم « مبلغ 50 میلیاردریال» می باشد
-شرکت شهریار مهستان-
در1385 به صورت شرکت سهامی عام به ثبت رسیده است. « سرمايه شركت در حال حاضر ده ميليون ريال مي‌باشد».
2- متقاضی دیگر خرید « شرکت تعاونی پیشگامان کویریزد» است که خود شامل 12 شرکت تعاونی و 3 شرکت سرمایه گذاری دیگر است. سرمایه ثبتی گروه پیشگامان کویر هم 2020 میلیاردریال است و درسال 1375 به ثبت رسیده است.
به قرار اطلاع یکی از این دو تا برنده مناقصه خواهد شد و 50 درصد به علاوه یک سهم مخابرات را خواهد خرید و درکنترل خود خواهد گرفت. مبارک باشد انشاالله!
البته من حساب و کتابم خراب است و تازه از اقتصاد هم چیزی سردر نمی آورم ولی به دلم برات شده است که این معامله یک جایش می لنگد. یک کم بیشتر که حساب و کتاب کردم دیدم که علاوه برپرداخت 15800 میلیاردریال نقد درابتدا، بدون محاسبه سود فروش اقساطی باید برای 8 سال بعدش هم روزی 22 میلیاردریال بپردازند، یا ساعتی بیش از 900 میلیون ریال. خوب تا اینجا حرفی نیست، کار نشد ندارد. ولی اگر« کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین» برنده بشود، کنسرسیومی که کل سرمایه ثبت شده اش اندکی بیشتر از 60 میلیاردریال است آیا می تواند ازعهده این تعهدات مالی بربیاید و برای 8 سال بعد روزی 22 میلیاردریال به دولت فخیمه بپردازد ! یا همانند همان روایتی که پالیزدار درباره کارخانه لاستیک دنا گفت، کاسه گدائی به دست می گیرند و از دولت « تخفیف» می خواهند و سرانجام، اگر« همت» کنند و « همت» داشته باشند، این شرکت عظیم را بالا نمی کشند- این جا جمهوری اسلامی است شهر هرت که نیست- بلکه به قیمت خیلی ارزان- یعنی قیمتی که هم اندازه جیب های حقیرشان باشد « خریداری» می کنند! از این نمونه ها در گذشته هم بود که دیگر یادآوری نمی کنم. مضافا که « کلاغه» به من خبر داده است احتمال این که « گروه توسعه اقتصادی تدبیر» به « سربازان گمنام امام زمان» وابسته باشد زیاد است. واگر « شرکت تعاونی پیشگامان کویر یزد» برنده شود که کل سرمایه شان قسط یک ماه هم نمی شود، 95 ماه دیگر پیش کش- تازه آن 15800 میلیاردریال اول بماند. دیگر آن حرفهای قبلی را تکرار نمی کنم.
به اینجا که رسیدم به خودم گفتم خوب خنگ خدا، تو از قرض گرفتن و سرمایه گذاری کردن واهمه داری ولی اگر این معامله شیرین سر بگیرد، لابد می روند پیش بانکها و از آنها وام می گیرند. خودم ولی جواب دادم که حرف از این بهتر نمی شود ولی ای کاش، نظام بانکداری ما ورشکسته نبود و می توانست این حجم عظیم را وام بدهد.... حیف که نمی توانند.... چون اگرحرف رئیس کل بانک مرکزی قابل وثوق باشد کل مطالبات معوقه بانکهای کشور، اندکی از 38 هزار میلیاردتومان بیشتر است. خوب معلوم است نمی آیند یک مرتبه به چند تا شرکت نو پا که نمی دانم وثیقه کافی دارند یا نه، این همه پول بی زبان را قرض نمی دهند. البته ممکن است مثل آن آقای میرکاظمی مدیرعامل دنیای فلز و پارسیان فلز این حضرات هم وثیقه شان را به « کمرشان» بسته باشند....
بعد به خودم گفتم، مرد مگر مرض داری، آخر تو را چکار به اقتصاد، برو کنار بزار باد بیاد....

0 نظر: