۱۳۸۹ فروردین ۲۵, چهارشنبه

بازهم درباره یارانه ها درایران:

آقای احمدی نژاد درباره « هدفمند کردن یارانه ها» می گوید «اين قانون باعث كاهش مصرف انرژي نيز مي‌شود كه براي مثال خانواده‌اي اگر 100 ليتر بنزين مصرف مي‌كند اگر قيمت‌ها تغيير كند 20 هزار تومان بيشتر بايد بپردازد كه دولت به ازاي آن 25 هزار تومان به خودش مي‌دهد و آن فرد براي صرفه‌جويي به جاي 100 ليتر از 90 ليتر استفاده مي‌كند. حال اگر آن فرد از 100 ليتر به 90 ليتر مصرف خود را كاهش دهد كل كشور سود مي‌برد چرا كه آن 10 ليتر در كيسه دولت و وزارت نفت باقي مي‌ماند كه اين مقدار پول باعث ايجاد كارخانه و سرمايه‌گذاري‌هاي گسترده براي پيشرفت كشور مي‌شود»
فعلا به این کار ندارم که منطق اقتصادی آقای احمدی می لنگد-چون اگر قرارباشد من مصرف کننده در ازای 20 هزارتومان هزینه اضافی 25 هزارتومان « درآمد» اضافی داشته باشم، خوب میزان مصرف من افزایش می یابد نه این که کاهش یابد. ولی نکته بدیهی تر این است که ضرب و تقسیم آقای احمدی نژاد به نظر نادرست می آید اگر قرار است من مصرف کننده 20 هزار تومان بیشتر بپردازم، آقای احمدی نژاد از کجا 25 هزارتومان را می آورد که به من نوعی بدهد؟ نکته دوم دراین باره اندکی گیج کننده تر است. اگرچه آقای احمدی نژاد به ازای 20هزارتومان درآمد 25 هزارتومان برای دولت « هزینه » تراشیده است ولی درعین حال با درآمدهای حاصل از همان 20 هزارتومان ها قراراست شق القمر هم بکند. یعنی: «‌اگر 30 درصد 120 هزار ميليارد تومان را محاسبه كنيم معادل 36 هزار ميليارد تومان مي‌شود كه با توجه به اين مقدار مي‌توانيم آن را به 36 ميليارد دلار تبديل كنيم كه 36 ميليارد دلار سالانه 360 كارخانه 100 ميليون دلاري مي‌توان ساخت». البته توجه دارید که آقای احمدی نژادو حامیان ایشان هیچ گاه توضیح نداده اند که دولت این 120هزارمیلیاردتومان را از کجا می آورد ولی حالا نظرشان این است که اگر 30 درصد آن را حذف کنیم که می شود 36هزارمیلیاردتومان با آن می شود سالانه 360 کارخانه 100 میلیون دلاری ساخت. انشاالله مبارک باشد ولی ظاهرا به یاد ندارند که براساس آمارهائی که خودشان داده اند، هزینه های دولت هم برای این که درآمدشان 36هزار میلیاردتومان بشود، 45هزارمیلیاردتومان بیشتر خواهد شد یعنی دولت براساس محاسبات خود ایشان 9 هزار میلیاردتومان کسری دارد نه این که پولی در ته دیگ مانده باشد تا با آن بشود کارخانه ای ساخت.
مدتی پیشتر بعضی از دوستان به من ایراد گرفته بودند که دریک برنامه تلویزیونی در بی بی فارسی به « منطق اقتصادی» برنامه دولت نپرداخته بودم. ایرادشان بالای سربنده، ولی دوستان شما محبت کنید و منطق اقتصادی حرفهای آقای احمدی نژاد را بشکافید....تا امثال بنده هم به راه راست هدایت بشویم.

1 نظر:

Unknown گفت...

آقای سیف عزیز علی‌الحساب این قسمت حرف‌تان دقیق نیست: " منطق اقتصادی آقای احمدی می لنگد-چون اگر قرارباشد من مصرف کننده در ازای 20 هزارتومان هزینه اضافی 25 هزارتومان « درآمد» اضافی داشته باشم، خوب میزان مصرف من افزایش می یابد نه این که کاهش یابد.".

طبیعی است که صحبت از مصرف بنزین است و نه سایر کالاهای غیریارانه‌ای. اگر قیمت نسبی بنزین بالا ‌رود (اثر قیمتی) ولی خط بودجه هم به همان نسبت یا حتی کمی بیش‌تر جا به جا شود (اثر درآمدی)، لزومن مصرف بنزین بالا نمی‌رود چون اثر قیمتی به احتمال زیاد بر اثر درآمدی می‌چربد. بلی ترکیب سبد مصرف خانوار تغییر می‌کند و تقاضای برخی کالاها (هر دو اثر قیمتی و درآمدی در یک جهت) بالا می‌رود ولی به احتمال خیلی زیاد تقاضای بنزین پایین رفته و مصرفش کم می‌شود حتی با افزایش درآمد.

راستی من دیدم که در وبلاگ جدیدتان بنده را به سیاسی بودن بحث متهم کرده بودید. توجه به یک نکته بد نیست و آن این‌که آقای دکتر منصور ظاهرن طرف دو آتشه اقتصاد آزاد هستند. به ایشان خیلی شدیدتر از شما انتقاد کرده بودم (و اساسن محرک اصلی آن نقد نوع صحبت‌های ایشان بود). فکر کنم همین یک دلیل نقض برای رد کردن اتهام "سیاسی" بودن اختلاف نظر کافی باشد. مگر این که شما بین بنده و ایشان هم نوع جدیدی از اختلاف "سیاسی" بیابید که من از آن بی‌خبرم.