۱۳۸۹ مرداد ۵, سه‌شنبه

حساب و کتاب دولت!

دراینجا خواندم که «دولت برای تامین بودجه طرح تامین آتیه مهر امام رضا (ع)، در لایحه بودجه امسال 500 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی کرده است» که انشاالله مبارک است. این همان طرحی است که قرار است به هر نوزاد ایرانی دولت یک میلیون تومان بپردازد. با خود طرح مسئله و مشکلی ندارم ولی نمی دانم چرا اینجا هم حساب و کتاب دولت به نظرم نادرست می آید.
دراینجا خواندم که در4 ماه گذشته 436 هزار نوزاد درایران و 5 هزار نوزاد در خارج از کشور به دنیا آمده اند. اگرهمین روال برای بقیه سال ادامه یابد، پس بطور متوسط سالی 1323000 نوزاد به دنیا می آیند که اگر قرار باشد به هرکدام دولت یک میلیون تومان بدهد، بودجه لازم می شود، 1323.000.000.000 تومان که از بودجه تخصیص یافته 823.000.000.000 تومان بیشتر است! یعنی به قرار فقط برای 38 درصد از این نوزادان تامین بودجه شده است.
برخلاف گمانه زنی یکی از نمایندگان مجلس که مدعی شد کفگیر صندوق ذخیره ارزی به ته دیگ خورده آقای احمدی نژاد ادعا کرده است که 100 میلیارددلار ذخیره داریم [ متاسفانه لینک اش را گم کرده ام]. امیدوارم این بار راست گفته باشد. اگر این طوری است آقای احمدی نژاد، باید یک میلیارددلار را ازصندوق به این امر خیرتخصیص بدهد.
راستی آقای احمدی نژاد یادتان باشد که اگر قانون اساسی را تغییر ندهید، دفعه دیگر نمی توانید برای ریاست قوه مجریه نامزد بشوید!

۱۳۸۹ مرداد ۲, شنبه

خصوصی سازی ایرانی

خصوصی سازی درایران سرگذشت غم انگیزی دارد. غم انگیز به این دلیل که آن چه که درایران تحت این عنوان انجام می گیرد همه چیز هست غیر از آن چه که باید باشد. بنا برادعای مدافعان این استراتژی قرار است باعث رونق اقتصادی و رونق سرمایه گذاری دراقتصاد بشود ولی درایران با رکودو قحطی سرمایه گذاری روبروهستیم. قراراست بخش های بیشتری از اقتصاد ایران را به بخش خصوصی واگذار کند ولی درایران عملا باعث قدرت بیشتر گرفتن بخش دولتی و بخش شبه دولتی شده است. این مقوله بخش شبه دولتی هم روایت غم انگیزی دارد که مختص ایران است و در کمتر جامعه ای شاهدش بوده ایم....
متن کامل

۱۳۸۹ تیر ۳۱, پنجشنبه

روش ملانصرالدینی خصوصی سازی و دلال های مدرن

یکی از وجوه بسیار غم انگیز اقتصاد ایران این است که در حالی که با شیوه های سنتی فساد مالی مقابله موثر نمی کند، هرروزه شیوه های تازه تری از فساد ابداع می کند. از همین رو مقوله فساد درایران هرروزه پیچیده تر شده و به همان نسبت مقابله با آن هم دشوارتر می شود.
وارد جزئیات نمی شوم ولی با تفسیر اصل 44 قانون اساسی قرار شد 80 درصد از اموال دولتی به بخش خصوصی واگذار شود...
متن کامل

۱۳۸۹ تیر ۲۴, پنجشنبه

پوزش

به دلایلی که ذکرشان لازم نیست- برای اجتناب از عمومی کردن مسایل شخصی- حداقل تا یک هفته دیگر این وبلاگ بروز نخواهد شد. اگر زودتر بروز شد به بزرگی خودتان ببخشید. لابد دربرآورد زمان لازم اشتباه کرده بودم!
ا.س

۱۳۸۹ تیر ۱۸, جمعه

آدم داریم تا آدم!

وقتی این خبر را خواندم بخودم گفتم بیچاره ملتی که « پهلوان» اش این همه حقیرو دله دزد باشد. ولی دیدم نه این ملت بی پهلوان نیست. سعادت نداشتم محمد نوری رابیش از یک یا دو بار دیده باشم آن هم در سفر چند سال پیش اش به لندن که درمجلسی دیده بودمش. اگرچه با همان یک یا دو دیدار شیفته شخصیت و انسانیت اش شده بودم ولی ای کاش می دانستم که این پهلوان بی بدیل هنر به هزار و یک صفت پهلوانی دیگر هم آراسته است....

۱۳۸۹ تیر ۱۴, دوشنبه

مبحث دردناک سرمایه گذاری خارجی درایران

درخبرها آمده است که به گفته آقای نهاوندیان در5 سال آینده ایران به جذب 1000میلیارددلار سرمایه خارجی نیاز دارد تا بتواند به اهداف اقتصادی که برای خود معین کرده است برسد. این رقم بسیار چشمگیری است. یعنی بطور متوسط ایران باید سالی 200 میلیارددلار سرمایه خارجی جذب کند تا درپایان 5 سال بتواند به این میزان دست بیابد. با توجه به تحریم های تازه ای که برقرارشده است بیشتر از همیشه جذب سرمایه خارجی دشوار شده است. ولی از آن گذشته، نمی دانم آقای نهاوندیان این رقم را برچه مبنائی محاسبه کرده اند. چون دراینجا می خوانیم که کل سرمایه خارجی که درطول 1992 تا 2009 یعنی در طول این 17 سال جذب شده است تنها 34.6 میلیارددلار بوده است که متوسط سالیانه می شود اندکی بیشتر از 2 میلیارددلار درسال که درواقع یک صدم آن میزانی است که به قول آقای نهاوندیان به آن نیاز وجود دارد. اگرفرایند جذب سرمایه بخواهد با همین روال ادامه یابد که 99درصد کسری وجود دارد و اگرایران در جذب سرمایه خارجی نا موفق تر شود- که احتمالش زیاد است- در آن صورت که باید فکر دیگری کرد. آن چه که بحث بر نمی دارد این که برای اقتصادی چون اقتصاد ایران جذب چنین میزانی از سرمایه خارجی غیر عملی است و نمی دانم چرا مسئولان بدون توجه به واقعیت ها براجرای برنامه هائی این چنین غیر ممکن نظر دارند! نمی دانم خنده دار است یا گریه آور که اگر همین روال کنونی جذب سرمایه خارجی ادامه یابد ایران در سال 2501 می تواند این میزان سرمایه خارجی جذب کند. به قول معروف، تا آن موقع هم کی مرده و کی زنده!