۱۳۹۴ مرداد ۶, سه‌شنبه

سقوط بازارسهام چین: آیا درنیویورک هم مشکل پیش می آید؟

پم مارتنز- روس مارتنز
باوجود فعالیت های بی سابقه دولت برای جلوگیری از سقوط بیشتر بازارسهام درچین که قبل از مداخله دولت دراین ماه و ماه قبل بیش از 4 تریلیون دلار از ارزش سهام کاست، اندیس قیمت سهام 8.48درصد دیگر سقوط کرد.
سقوط شبانه قیمت سهام دربعضی از محافل به این حدس و گمان دامن زد که آیا مشکل مشابهی شبیه به آن چه که در8ژوئیه وقتی بازارسهام چین سقوط کرد-پیش آمد دوباره در نیویورک پیش خواهد آمد. ما درهمان موقع دراین باره نوشته بودیم: « دیروز ازساعت 11.32 صبح آغاز شد و سه ساعت و 40 دقیقه ادامه یافت و بازارسهام نیویورک خریدوفروش همه سهام واوراق مالی ثبت شده است را متوقف کرد. دربازارسهام اعلام شد که این یک مشکل داخلی بود»
« آن چه که امریکائی ها خبر نداشتند این بود بعضی از سهامی که تجارتشان دربازارسهام نیویورک متوقف شده بود سهام شرکت های چینی بودند که از نظر میزان سرمایه بزرگترین بنگاههای جهان هستند. سهام بیش از صد بنگاه چینی دربازارسهام امریکا  به عنوان American Depository Receiptsمبادله  می شوند و بعلاوه ADR بیش از 200 بنگاه چینی دربازارها خرید و فروش می شوند( به سهامهای فردی American Depository Sharesمی گویند). سال گذشته توماس رویترز برآورد کرد که ارزش بازار بنگاههای چینی که تنها دربازار سهام نیویورک و بازارسهام نزدک معامله می شوند بیش از 1.4 تریلیون دلار است. با سقوط بازارسهام در چین درطول هفته گذشته که باعث شد مبادله سهام بیش از 1000 بنگاه متوقف شود، سرریز این بحران به بازارهای امریکا رسیده است. براساس لیست 100 بنگاه برتر جهان که در 31 مارس 2015 از پرایس واترهاوس کوپرز منتشر شد ، 11 بنگاه چینی دراین لیست هستند. ما دیروز به این لیست نگاهی کردیم و وضع دو بنگاه را وارسیدیم. موبایل چین و بیمه زندگی چین هردو درتحت عنوان ADR دربازار مبادله می شوند. ما هم چنین بررسی کردیم که سهام این بنگاهها قبلا چگونه معامله می شد- یعنی در طول و بعد از این که بازارسهام نیویورک همه معاملات را متوقف کرده است- یک روند جالبی مشاهده شد. درصبح قبل از توقف معاملات دربازار سهام حجم معامله به شدت افزایش یافت و بعد درساعاتی که بازارسهام تعطیل بود سقوط کرد( دیگر محلهای مبادله قرار است افزایش فعالیت داشته باشند وقتی یک بازارسهامی تعطیل می شود) ووقتی که بازارسهام دوباره شروع بکار کرد حجم دوباره افزایش یافت.  درپایا ن روز ولی موبایل چین 5.38 درصد سقوط کرد و سهام بیمه زندگی چین هم 6.65درصد کاهش داشت. نگرانی وال استریت این است که آیا مبادله کنندگان درنیویورک حاضرند یک بازار دو سویه برای سهام چینی ارایه بدهند درزمانی که وضع بازارسهام و اقتصاد بطور کلی درچین اندکی ابری به نظر می رسد. رویترز گزارش کرد که دربازارسهام چین سهام 2247 بنگاه کاهش یافت و برای 77 بنگاه دیگر بهای سهام در این مدت افزایش یافت. درجای دیگر هم گزارش شده است که « سهام بیش از 1500 بنگاه که دربازارهای شانگهای و شنژن ثبت شده اند از حداکثر سقوط روزانه که 10درصد است فراتررفته اند» وقتی بازارسهامی به خاطر این که سقف 10 درصد سقوط روزانه بیشتر شده است تعطیل می شود این فشار برای فروش بیشتر بربازارسهام دیگری که درآن سهام بنگاههای چینی مبادله می شوند اثرتعدیل کننده پیدا می کند- مثل بازارسهام نیویورک.
نسبت به شدت متورم شده بهای سهام به میزان درآمد  برای سهام خیلی از بنگاههای چینی بعضی از سرمایه گذاران را به یاد اندیس 225 نیکی ژاپن در 1989 می اندازد که پیش بینی می شد به 45000 برسد. در29 دسامبر 1989 نیکی به 38916 رسید و در1991 به کمتر از 25000 کاهش یافت. وقتی به 1992 می رسیم اندیس شده بود 17000. درطول سقوط اقتصاد جهانی در 2009 این اندیس به حدودا 7000 رسید و بعد روند نزولی متوقف شد. امروز نیکی به 20350.1 رسیده است، یعنی به نسبت 25سال پیش 48درصد کاهش نشان می دهد. پس از سقوط 1929 برای سهام بازارهای امریکا هم 25 سال طول کشید تا سقوط را جبران کند.
درطول نوشتن این یادداشت اندیس داو جونز برای معاملات آینده از زیان -91 به زیان -111 رسید و سرانجام درزیان -125 روزرا به پایان برد. تماشای معاملات دربازارسهام نیویورک این هفته جالب است.


1 نظر:

Saeed Bahmanian گفت...

درود
بهتر نبود به جای اندیس "شاخص" به کار می‌بردی؟