۱۳۹۴ مرداد ۱, پنجشنبه

نه آقای نتانیاهو ایران نمی خواهد دنیا را بگیرد و ایران داعش نیست

یوان کول
نخست وزیر اسرائیل بنجامین نتانیاهو هفته گذشته ایران را متهم کرد که حامی اصلی تروریسم درجهان است و می خواهد همه جهان را درزیر سلطه خود بگیرد. او هم چنین ایران را به خلافت قلابی که در عراق و سوریه وجوددارد تشبیه کرد.
ایران  برای سلطه برجهان کوشش نمی کند. این هم چند پاسخ ساده به حماقت های نتانیاهو:
1-     یک دلیلی که ایران نمی خواهد دنیا را تحت سلطه خودب یگیرد همان گونه که پیشتر در باره اش نوشته ام « این است که بودجه نظامی اش کوچک است حدودا 10 میلیارددلار- شبیه به بودجه نظامی نروژ و سنگاپور.  نیروی هوائی ایران چندان قابل توجه نیست. بودجه نظامی امریکا حدودا 80 برابر بودجه نظامی ایران است».
2-     همانطور که در نوشته ای اوایل امسال نوشتم رهبر ایران، علی خامنه ای این دورنما را ردکرده است.
« براساس ترجمه بی بی سی از سایت Khamenei.ir خامنه ای گفت که جمهوری اسلامی برای هیچ کشوری یک تهدید نیست. ما هیچ گاه برای کشورهای همسایه مان تهدیدی نبوده ایم تا چه رسد به کشورهای دورتر. تاریخ معاصر ما این را به خوبی نشان می دهد. حتی وقتی بعضی از همسایگان ما را تهدید کرده بودند ما خودمان را کنترل کردیم. ایران هیچ گاه کشوری را اشغال نکرده است و هیچ وقت اشغال نخواهد کرد. افسانه قلابی سلاح اتمی از سوی امریکا و بعد اروپا و بعد شماری دیگر ابداع شده است تا جمهوری اسلامی را به صورت یک تهدید نشان بدهند».
3-     وقتی عراق ایران را اشغال کرد- 1980-1988 ایران این کنترل خود را به خوبی نشان داد و حتی وقتی درجنگ دست بالارا گرفت هیچ گاه به اراضی عراق نظر نداشت.
4-     قراربازرسی امکانات انرژی هسته ای ایران دست یابی ایران به سلاح هسته را خیلی دشوار کرده است. دولتی که تمایلات تجاوزکارانه داشته باشد هرگز چنین قراردادی را امضا نمی کند.
5-     درپاسخ داعش خواندن ایران، ایران یکی از معدود نیروهای موثر درمبارزه با داعش است. ایران به دولت عراق کمک کرده است تا داعش را از ایالت دیاله و نصف ایالت نینوا بیرون کند.  متحد ایران حزب الله داعش را از مناظق کوهستانی مرزی سوریه و لبنان بیرون کرده است. اسرائیل برعکس ایران به نظر نمی رسد در مبارزه با داعش کاری کرده باشد. و اما درباره وجود حزب الله و حماس، اگراشغال توام با خشونت اسرائیل نبود که مشوق این دو باشد هیچ کدام وجود نمی داشتند.
برعکس نتانیاهو غزه و نوارغربی رود اردن را بطور غیرقانونی اشغال کرده است و قرارداد عدم گسترس سلاح اتمی را امضا نمی کند و صدها بمب اتمی دارد و درسالهای 1956، 1967، 1982، 2009 و 2014 هم دراین منطقه آغازگر جنگ بوده است. 


0 نظر: