۱۳۹۴ مرداد ۱۰, شنبه

نقش ترکیه و امریکا درایجاد « یک دولت آزاد اسلامی» درسوریه

دوان دی بی
مقاله ای که اخیرا درنیویورک تایمز منتشر شد به این نکته پرداخت که امریکا و ترکیه توافق کرده اند تا درسوریه یک « منطقه امن» ایجاد نمایند. درمقاله به طور مشخص بحث شده است که طرح این بود تا « یک منطقه آزاد دولت اسلامی» که از سوی شورشیان میانه رو کنترل خواهد شد ایجاد شود. بعللاوه ترکیه می گوید این منطقه می تواند « منطقه آزادی» برای سوری های رانده از خانه و کاشانه هم باشد.
اگر از این که چنین کاری یک مداخله عظیم درحاکمیت ملی دولت سوریه است بگذریم، خود این طرح مشکلات زیادی دارد و بعلاوه پی آمدهایش هم عظیم است.
به عنوان آغاز، اشاره کنیم که ترکیه بطور فعال به داعش کمک می کند. درنوامبر 2014 نیوزویک با یکی ازاعضای پیشین داعش مصاحبه ای انجام داد و درآن مصاحبه این عضو پیشین گفت که او « به همراه قطاری از کامیون ها به عنوان یکی از واحدهای داعش از منطقه شدیدا تحت کنترل شان راکا درطول مرز ترکیه و بعددر داخل ترکیه و سپس مجددا به نوار مرزی سفرکرده تا به کردهای سوری درشهر سرهکانیه درشمال سوریه در فوریه حمله کنند». و فرمانده شان به او ودیگر جنگجویان گروه گفت از هیچ چیز نترسید « چون همکاری ما با ترکیه کامل است». درماه بعد، کلودیا راث که در آن موقع معاون رئیس مجلس آلمان بود گفت که دولت ترکیه به داعش کمک می کند. علاوه براین اطلاعات بیشتری هم از حمله یک واحد از نیروی ویژه امریکا درماه مه به دست آمد که نشان می داد اسناد « غیر قابل انکاری» وجود دارد که « مامورین دولتی ترکیه مستقیما با اعضای داعش درارتباط هستند».
دومین مشکل ولی این است که  امید می رود « نیروهای میانه روی شورشی» کنترل منطقه را دردست خواهند گرفت». فرض این نگرش براین است که نیروهای میانه رو وجود دارند که به نظر درست نمی آید  مخصوصا اگر توجه داشته باشیم که امریکا بطور کامل از ارتش سوریه آزاد قطع امید کرد وقتی که تصمیم گرفت تا یک نیروی جنگنده تازه ایجاد نماید. قبل از آن امریکا ارتش سوریه آزاد را یک نیروی میانه رو می دانست ( حالا بماند که این ارزیابی در نظر نمی گیرد که فرمانده یکی از واحدهای ارتش سوریه آزاد اعتراف کرد که با نیرو های النصرت و داعش همکاری می کرده است و بعلاوه مهمترین نیروئی که از جنگ علیه داعش بهره می برد القاعده است)
مشکل سوم این است درحالی که ترکیه به داعش اعلام جنگ کرده است درعین حال مواضع کردها را هم بمباران می کند و علت اش واهمه ا ی است که ترکیه همیشه از استقلال کردها داشته  است.
امریکا ازکردها حمایت می کرد ولی به نظر می رسد که حداقل در جبهه سوریه به کردها خیانت می کند برای این که اهداف خود را در منطقه گسترش داده و اعصاب ترکیه را اندکی آرام کند.
مقاله تایم هم چنین گزارش کرد « مسئولان امریکائی گفته  اند  که آنها نیازدارند تا نظامی ایجاد نمایند برای فراخواندن حمله هوائی که نیروهای فعالیت های ویژه امریکا در شرق سوریه با موفقیت در کنار جنگجویان کردبه اجرا درآورده بودند» که به نظر می رسد خیلی شبیه لیبی شده است که نیروهای امریکائی به شورشیان لیبی کمک می کردند.
بعلاوه دربخش های بعدی مقاله می خوانیم که « شورشیان و هواداران شان دراپوزیسیون سوریه و دردولت ترکیه تا به همین جا دارند طرح ریزی می کنند که به عنوان قدمی برای ایجاد منطقه ای که حاکمیت بدیل می تواند درآن ایجاد شود بدون این که از سوی نیروهای داعش یا دولت سوریه مورد حمله قراربگیرند». به این ترتیب، اینگونه به نظر می آید که کل ایده ایجاد یک « دولت آزاد» می تواند به عنوان فرصتی برای تثبیت نیروهای ضد دولت سوریه بکار گرفته شود و به آنها امکان بدهد بتوانند کارهای شان را با یک دیگر تنظیم نمایند.
آن چه این طرح برای امریکا دارد این است که به آنها امکان می دهد برروی حکومت سوریه فشار بیشتری بیاورند. ترکها هم دراغلب موارد هرکاری که دوست دارند می توانند انجام بدهند و بدانند که در صورت بمباران کردها، امریکائی ها چشم های شان را خواهند بست و به امریکاهم امکان می دهد که تا شرایط را به صورت یک لیبی دیگر دربیاورد و این همه در حالی است که امریکا لازم نیست به غیر از مشارکت نیروهای ویژه و بمباران هوائی به شکل و صورت دیگری مشارکت مستقیم داشته باشد.
کل این سناریو می تواند باعث شود تا موقعیتی شبیه به لیبی پیش بیاید یعنی وضعیتی که دروازه های گل دائما تغییر می کنند تا زمانی که به جائی برسد که امریکا و متحدانش می خواهند- یعنی سقوط دولت اسد.


1 نظر:

ناشناس گفت...

بعد از در هم کوبیده شدن سازمان اجتماعی و اقتصادی و نظامی عراق و سوریه و لیبی، نوبت به ترکیه رسیده است.
بر خلاف نظر شما من فکر می کنم که آمریکا دارد ترکیه را وارد یک جنگ داخلی عظیم می کند که از دل آن کردستان بزرگ بیرون خواهد آمد.