۱۳۹۴ مرداد ۱۱, یکشنبه

هیلاری کلینتون و حساب بانکی مخفی در سوئیس

پاتریک مارتین
یک گزارش مفصل در وال استریت ژورنال پنجشنبه جزئیات فعالیت های هیلاری کلینتون را به نمایندگی از بانک غول پیکر سوئیسی یو اس بی(USB) دردوره ای که وزیر امورخارجه امریکا بود  به دست داد. بانک هم محبت کلینتون را با پرداخت کمک قابل توجه به بنیاد کلینتون و مبلغ چشمگیری به بیل کلینتون برای شرکت دریک جلسه پرسش و پاسخ مدیران یو اس بی جبران کرد.
مقاله انواع پرداختها وخدماتی که انجام می گیرد و بین سیاستمداران دنیای سرمایه داری و بنگاهها که درواقع اربابان آنها هستند معمول است را بررسی می کند. تنها وجه غیر معمول این مبادلات جزئیاتی بود که درنتیجه افشاگری ویلی لیکس از اسناد وزار ت امورخارجه امریکا از سوئیس منتشرشد.
در2008 یکی از کارمندان امریکائی بانک که درسوئیس کار می کرد افشا کرد که بانک یو اس بی هزاران مشتری امریکائی دارد که برای نپرداخت مالیات درامریکا دراین بانک حساب بازکرده بودند. بانک در 2009 یک توافق نامه امضا کردو موافقت نمود 780 میلیون دلار جریمه بپردازد و بعلاوه نام 250 تن از صاحبان حسابها را افشا کند. ولی اداره مالیات امریکا برای افشا گری بیشتر فشارآورد یعنی اسامی شهروندان امریکائی که 52000 حساب داشتند و برآوردشد که 18 میلیارددلار دراین حسابها بود راخواستارشد.
دراولین ملاقات بین کلینتون و همتای سوئیسی اش میشلین کامی ری مسایل مهم دیگری بود که باید بررسی می شد از جمله مسائلی مربوط به ایران چون سفارت سوئیس درتهران از 1979 حافظ منافع امریکا بود. دولت اوباما می خواست سوئیس شماری از متهمان گوانتانامو را بپذیرد هم چنین فعالیت های یک کمپانی سوئیسی که دربخش انرژی ایران فعال بود متوقف شود و بازهم سوئیس به نمایندگی از امریکا درمورد روزنامه نگار امریکائی بازداشت شده درایرا ن مداخله نماید. دولت سوئیس که به عنوان نماینده سیاسی بانکهای سوئیسی عمل می کند می خواست که میزان افشاگری اطلاعات یو اس بی محدود شود.
توافقی صورت گرفت.  به ازای عمل سوئیس درباره موضوعاتی که از او خواسته شد دولت امریکا هم به یک توافق حقوقی با یو اس بی دست یافت که حساب 4500 مشتری علنی شود، کمتر از ده درصد از 52000 حسابی که اداره مالیات امریکا طلب می کرد.
این جابود که توافق ازآن چه بین دولت های سرمایه داری معمول است فراتر رفت و به صورت رشوه دهی علنی مالی درآمد. یو اس بی کمک خود به بنیاد کلینتون را افزایش داد، از کمتر از 60000 دلار در2008 به بیش از 600000 دلار تا آخر 2014.
گزارش ژورنال ادامه می دهد:
« بانک هم چنین با بنیاد کلینتون در یک برنامه وام دهی داخل شهری برای کارآفرینان که حدودا 32 میلیون دلار وام می دهد شریک شد. و به رئیس جمهور پیشین بیل کلینتون 1.5میلیون دلاربرای شرکت در چند برنامه پرسش و پاسخ با رئیس یکی از شعبات یو اس بی باب مککان هم پرداخت و این باعث شد که یو اس بی به صورت بزرگترین منبع درآمدکلینتون برای سخن رانی پس از ترک کاخ سفید  دربیاید».
روزنامه پس آن گاه از خود سلب مسئولیت می کند « هیچ سندی مبنی بروجود رابطه ای بین مشارکت خانم کلینتون و کمک بانک به بنیاد بیل، هیلاری و چلسی و هم چنین پرداخت به آقای کلینتون وجود ندارد».
البته درمحافلی که کلینتون ها درآن شرکت دارند چنین رابطه ای لازم نیست. کم اتفاق می افتد که پول دادن به طور پول در پاکت پرداخت شود. عمل به نیابت از منافع بنگاهها، و بعد بیان « قدرشناسی» و « حمایت» می آید همان گونه که شب پس از روزخواهد آمد.
مسئولان یو اس بی همه این مبادلات را به شدت انکار کردند. یک سخنگوی بانک به ژورنال گفت « هرادعائی مبنی براین که فعالیت های انسان دوستانه یا برنامه های تجارتی ما از حمایتی که از مسئولان کنونی یا قبلی دولتی گرفته ایم وابسته است کاملا بی معنا و بی مبناست وهیچ وجاهتی ندارد». تا 2012 یکی از برنامه های تحت حمایت یو اس بی به نام تشویق کارفرمایان از سوی بنیاد کلینتون به عنوان یکی ازمهمترین پروژه  ها معرفی شد که 11 بار بیل کلینتون بهمراه رئیس جمهور پیشین جورج دبلیو بوش درآن مشارکت داشتند البته برای مشارکت چقدر پول گرفته اند بیان نشد.
باتوجه به مخالفت ژورنال با کلینتون و با حزب دموکرات تردیدی  نیست که تصمیم ژورنال به نشر این گزارش انگیزه های سیاسی داشت که از جمله به پیشتاز انتخابات نامزدی حزب دموکرات در 2016- هیلاری کلینتون- لطمه بزند. واقعیت های عیان شده البته سرشکستگی آورند.
البته باید اشاره شود که راپرت مرداخ میلیاردری که صاحب ژورنال  و ده دوازده نشریه دیگر از جمله فاکس نیوز است کسی است که از مدتها قبل از امکانات فرارازمالیات که یو اس بی فراهم می کند استفاده می کند. مرداخ  شهروندی خود را از استرالیا به بریتانیا و بعد امریکا تغییر داد تا بتواندبا بهره گیری از امکانات تخفیف مالیاتی که داده می شود برای گستری امپراطوری خود بهره بگیرد. و اما  در باره هیلاری کلینتون گزارش یو اس بی نمونه دیگری است ازدهه ها لاس زدن هیلاری با بانکها و میلیاردرها.
یک مورد دیگر اوایل هفته بوسیله politico.com منتشر شد که گزارشی بود با جزئیات از شرکت بیل و هیلاری کلینتون درسومین عروسی میلیاردر دونالد ترامپ با مدل اسلوانی ای ملینا ناوس درقصر ترامپ در پام بیچ که در2005 برگزارشد. براساس این گزارش- براساس آنچه درروزنامه ها آمده است درباره این میهمان 1 میلیون دلار ی داماد یک لباس رسمی سیاه بریونی پوشیده بود درحالی که عروس:
« یک لباس 200 هزار دلاری کریستین دیور به تن داشت، با 300 فوت از ساتن، 1500 کریستال و مروارید و با دنبالچه 13 فوتی. برای ساختن لباس عروس 1000 ساعت وقت صرف شد. مهمانی و پارتی بعد از آن درقصر مارالاگو ترامپ برگزار شد که موسیقی را هم تونی بنت و بیلی جوئل عرصه می کردند و غذا هم شامل خرچنگ، خاویار و فیلیه گوساله بود و کیک تولد هم 5فوت قد داشت و 3000 گل رز ساخته شده از شکر هم روی آن خودنمائی می کرد»
حالا ترامپ در رای داخلی حزب جمهوریخواه درصدر دیگر نامزدهاست. ده سال پیش او خود را یک دموکرات نامید و از هیلاری باتملق بسیار تعریف کرده به مبارزه انتخاباتی اش کمک مالی کرد. این تاریخچه مختصر نشان می دهد که آن اختلاف ناچیزبین دموکراتها و جمهوری خواهان هم چنان کمتر می شود ولی همه چیز این دو حزب از سوی اولیگارشی مالی کنترل و هدایت می شود. 


0 نظر: