۱۳۸۸ اسفند ۲۴, دوشنبه

درباره حداقل مزد درایران:

درخبرها آمده است که با 15% افزایش حداقل مزد کارگران درسال 1389 به 303048 تومان رسید . نکته این که اگرچه قرار است بخشی ازیارانه ها- که هنوز به درستی از میزانش بی خبریم- درسال جاری حذف شود و طبیعتا میزان تورم هم درا قتصاد افزایش خواهد یافت ولی دولت، میزان تورم را تنها 11 درصد محاسبه کرده است. دبير سابق كانون عالي شوراي اسلامي كار كشور، معتقد است که سال آینده سال فقر و گرسنگی کارگران خواهد بود چون به اعتقاد او، حداقل مزد برای یک خانوار 4 نفره باید 526 هزارتومان باشد که حداقل مزد تعیین شده از این میزان تقریبا 74 درصد کمتر است. یکی از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران می گوید که اگرچه دولت میزان حداقل مزد را براساس تورم 11 درصدی افزایش داده است ولی برآوردهای موجود حاکیست که تنها از هدفمندکردن یارانه ها تورم 37 درصد افزایش خواهد یافت . نائب رئیس مجلس شورای اسلامی کمی خوشبینانه تر معتقد است که تورم سال آینده 25 درصد خواهد بود و با این حساب تردیدی نیست که میزان تورم سال آینده دراین محاسبات کم برآورد شده است. آن چه که ناروشن است شیوه محاسبه میزان حداقل مزد درایران است و ازآن مهم تر، رابطه اش با خط فقر هم ناروشن است. اگرچه تا جائی که خبر دارم دولت یک خط فقر رسمی اعلام نکرده است ولی درعین حال خبر داریم که به گفته علی دهقان کیا درشرایط امروز ایران برای مصرف 2300 کالری روزانه- میانگین جهانی- 3650 تومان لازم است . اگرمیانگین خانوار را 4 نفر در نظر بگیریم- فقط برای این که این خانوار به اندازه مورد نیاز غذا بخورد، هزینه روزانه 14600 تومان و هزینه ماهانه هم 438000 تومان خواهد بود. برای هزینه های غیرغذائی هم اگر30% به این هزینه ها بیفزائیم، میزان حداقل- برای این که این خانوار از یک حداقل ممکن برخوردارباشد، ماهی 569400تومان خواهد بود. درمقایسه با این حداقل، حداقل مزد تعیین شده از سوی دولت ماهی 266352 تومان، یعنی روزی 8879تومان کسری دارد. جالب توجه این که درجلسه شورای عالی کار، کارفرمایان به توجه به ادعای دولت که تورم سال آینده 11.3 درصد خواهد بود، اعلام کرده بودند که « اگربحث افزایش بیش از10درصد حداقل دستمزد 89کارگران درنشست سه جانبه مطرح شود، جلسه را ترک خواهند کرد» . علی دهقان کیا عضو هیئت مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران ولی می گوید که از طریق کمیته های بررسی مزد 28 استان به این نتیجه رسیده اند که فقط در بخش مربوط به مواد غذائی، 33 کالا نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشته و میانگین افزایش هم 33.7 درصد بوده است. درپست قبلی آمارش را به دست داده ام که قرار است دولت فخیمه به 61 میلیون نفر ماهی 13661 تومان یارانه نقدی بدهد و این درحالی است که علاوه بر6 برابر شدن قیمت بنزین و ده برابر شدن قیمت گازوئیل، 25 میلیون مشترک برق و گاز باید ماهی نزدیک به 30000تومان اضافه بپردازند تا دولت بتواند به آنها 13661 تومان یارانه نقدی بدهد.....
چه خواهد شد؟ نمی دانم. ولی آقایان: تا دیر نشده کاری نکنید که نه از تاک نشانی بماند نه از تاک نشان!
یادتان باشد، ما گفتیم....

3 نظر:

ورجاوند گفت...

با آرزوی سلامت و موفقیت شما.
نوروز مبارک

احمدسیف گفت...

ورجاوند گرامی: با سلام نمی دانم چه حکمتی دارد که کلیک کردن روی اسمت مرا به وبلاگت نمی برد و درنتیجه دارم جوابت را در همین جا می نویسم. از لطف و مرحمتت متشکرم امیدوارم سال تازه به واقع برای همه ما سال تازه ای باشد. هوای تازه تری به ما بخورد و راحت تر بتوانیم نفس بکشیم و این همه اضطراب نداشته باشیم.یادم هست درعصر و زمانه پادشاه وزوزک کارتی چاپ کرده بودم که برای دوستان به بهانه عید می فرستادم و رویش نوشته بودم:

بس که بد می گذرد زندگی اهل جهان
مردم از عمر چه سالی گذرد عید کنند
و بعد ادامه می دادم « گذشت زمان مبارک» ولی الان که پابه سن گذاشته ام و هرنفسی که فرو می رود و گیر نمی کند هزار دفعه خدا را شکر می کنم می بینم ای دل غافل، چقدر غافل بودم. حالا ولی امیدوارم سال تازه و نو برتو و دیگر عزیزانت مبارک باشدو سال بهتری داشته باشی.

ناشناس گفت...

سلام
یه سوال که خودم هم حسابی با آن در گیرم: این افزایش حداقل دستمزد از چه محلی تامین می شود؟ (پیش بینی من برای سال بعد رکود جدی است و کارفرمایان هر چند قیمت واحد محصولات خود را اضافه کنند اما تقاضا برای محصولات (مستقل از افزایش قیمت اسمی) کاهش داشته و بنگاهها توان پرداخت ندارند. مسئله حداقل حقوق وقتی اهمیت دارد که بحث اشتغال تثبیت شده باشد (هر چند که ایند ارتباط دو طرفه با هم دارند) ولی مسئله اصلی در سال بعد بیکاری و رکود است نه تورم و افزایش سطح دستمزدها. دقت کنید که گفتم مسئله اصلی رکود است و گرنه منکر تورم-رکود نیستم).