۱۳۸۴ اردیبهشت ۱۴, چهارشنبه

آقایان! بحران مالی در راه است....

یکی از نگرانی های من در باره اقتصاد ایران، کسری مزمن تراز تجارتی ایران است که در زیر بار دلارهای نفتی بادآورده پنهان می شود و توجهی بر نمی انگیزد. من تاکنون در موارد مکرر به این مشکل اشاره کرده ام ولی متاسفانه این کسری هم چنان ادامه دارد و هر ساله هم بیشتر می شود. گذشته از خطر بحران مالی، واقعیت این است با وجود بیکاری روزافزون، تداوم این سیاست مخرب یعنی این که برای نزدیک به 30 میلیارد دلار- یا اگر به ریال بی ارزش شده امروزی بگویم 27.000.000.000.000 تومان کالا و خدماتی که در اقتصاد ایران به مصرف می رسد، در داخل اقتصاد اشتغال قابل توجهی ایجاد نمی شود- به غیر از تعداد اندکی دلال. بدبختی د راین است که با سیاست هائی که درپیش گرفته اند من یکی تردید ندارم که ایران درسال آینده با کسری تراز بیشتر روبرو خواهد شد.
مطابق خبری که در سایت بازتاب منعکس شده است، کل واردات به ایران در 1383 با 30 درصد رشد به نسبت واردات سال پیش به 35 میلیارد دلار رسید و دربرابرش هم صادرات غیر نفتی ایران کمتر از 7 میلیارد دلار بود. یعنی کسری تراز تجارت بدون نفت ما معادل 28 میلیارد دلار بود. اگرچه همه شواهد نشان می دهد که این سیر رو به رشد واردات ادامه خواهد یافت ولی حتی اگر میزان رشد، به نصف میزان اش درپارسال برسد، با این وصف، واردات به ایران از مرز 40 میلیارد دلار خواهد گذشت. اگر توجه کنیم که طبق اطلاع درطول سال آینده نزدیک به 5 میلیارد دلار از بدهی ها هم باید پرداخت شود، در آن صورت، نیاز ارزی ایران در 1384 بیش از 45 میلیارد دلار خواهد بود. براساس اطلاعات موجود می توان گفت که اگر بهای نفت به بیش از 60 دلار برای هر بشکه نرسد، با میزان کنونی صادرات نفت، ایران با کمبود ارز روبرو خواهد شد. گفتن دارد که در سه سال گذشته نزدیک به 30 میلیارد دلار مازاد به صندوق ذخیره ارزی رفت که برای روز مبادا به کار آید ولی آن گونه که از قرائن پیداست، اکنون در این صندوق، « وجهی » نیست و به قول یکی از اقتصاددانان ساکن ایران:« ما مانند كودكاني كه براي خريد يك اسباب‌بازي، مرتب قلك خود را مي‌شكنند، موجودي حساب ذخيره ارزي را بدون توجيهي براي مصارف جاري يا واردات ماشين‌آلات غارت كرده‌ايم» ( سایت بازتاب)
البته اگر میزان رشد واردات درسال آینده حفظ شود، که بحران مالی ایران در سال آینده به احتمال خیلی زیاد به صورت اجتناب ناپذیر در خواهد آمد. نمی دانم از دست کسانی چون من چه کاری بر می آید جز این که دعا کنیم که این گونه نشود.

0 نظر: